دانشگاه آتاترک

مختصات: ۳۹°۵۴′۱۰″شمالی ۴۱°۱۵′۱۰″شرقی / ۳۹٫۹۰۲۹۰°شمالی ۴۱٫۲۵۲۸۴°شرقی / 39.90290; 41.25284
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نمایی از وروی دانشگاه آتاتُرک در شهر اَرزُروم - ۲۰۱۲

دانشگاه آتاتُرک، یکی از معتبرترین مؤسسات آموزش عالی در ترکیه است که در سال ۱۹۵۷ در شهر اَرزُروم تأسیس شد. این دانشگاه از زمان تأسیس خود به دلیل ارائه برنامه‌های تحصیلی گسترده و کیفیت آموزشی برجسته، به یک مرکز برتر آموزشی تبدیل شده است.

دانشگاه آتاتُرک دارای ۱۵ دانشکده، ۱۷ مدرسه عالی، ۶ انستیتو، ۱۰ مرکز تحقیقات و ۲ بیمارستان تحقیقاتی است. این مؤسسه آموزشی با ارائه برنامه‌های متنوع در زمینه‌های مختلف از جمله علوم پزشکی، علوم مهندسی، علوم انسانی و هنر، به ارتقای سطح دانش و توسعه علمی در کشور و منطقه کمک می‌کند.

زبان آموزشی این دانشگاه ترکی استانبولی است، با این حال در بخش‌هایی مانند دانشکده پزشکی و گروه مهندسی برق و الکترونیک، برخی از دروس به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شود که این امکان را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌آورد تا در محیطی چندزبانه تحصیل کنند.

این دانشگاه توسط وزارت بهداشت و درمان ترکیه تأیید شده است و با دارا بودن ۱۲ مجتمع تحصیلی در شهرهای ارزروم، آغری و اَرزنجان، به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز آموزش عالی در منطقه شناخته می‌شود. تعداد دانشجویان این دانشگاه در حدود ۳۵ هزار نفر و تعداد اعضای هیئت علمی آن حدود ۲۵۵۰ نفر است که نشان‌دهنده تمرکز بالای این دانشگاه بر کیفیت و استانداردهای آموزشی است.

اسکان و تغذیه[ویرایش]

بر اساس گزارش ثبت نام سال ۲۰۰۰ این دانشگاه، تنها دانشگاه در ترکیه است که مشکل خوابگاه برای دانشجویان خود ندارد.[نیازمند منبع]

تکنولوژی[ویرایش]

دانشگاه آتاترک با دارا بودن ۱۵۰ آزمایشگاه پیشرفته، یک مرکز علمی مدرن محسوب می‌شود. و دارای چندین دانشکده و کالج است.

خدمات بهداشتی[ویرایش]

دانشجویان در مرکز بهداشتی، فرهنگی و ورزشی دانشگاه معاینه می‌شوند و در صورت نیاز، به بیمارستان تحقیقاتی دانشگاه معرفی می‌شوند. خدمات دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی انجام می‌شود.

ورزش[ویرایش]

این دانشگاه، دارای یک سالن ورزشی سربسته، ۳ سالن باز و تعدادی میدان ورزشی برای بازی‌های فوتبال، است

رشته‌های تحصیلی دانشگاه[ویرایش]

رشته‌های موجود در این دانشگاه عبارتند از:

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]